Ik heb lang gedacht dat ik een InstagrammerT in hart en nieren was. Maar tijden veranderen, net zoals Instagram. Waar het vroeger een inspirerend platform was, draait het nu voornamelijk om het maken van veel reclame, het kopen van volgers en het bondjes sluiten om verplicht op elkaar te reageren. De lol is er voor mij wel een beetje af. Gelukkig heb ik sinds kort een nieuwe liefde: Pinterest! En wat mij betreft is Pinterest het nieuwe Instagram.
Wat is Pinterest precies?
Pinterest is eigenlijk meer een ‘zoekmachine' dan een echt socialmediakanaal. Op deze website vind je een hele berg foto's van allerlei verschillende dingen. Je Pinterest account bestaat uit een serie ‘borden' die je zelf moet aanmaken. Zie ze maar voor je als een prikbord. Op deze borden ‘pin' je de afbeeldingen die jij leuk vindt. Ik heb bijvoorbeeld een bord over gezonde ontbijtjes, taarten en gebak, maar ook over meisjes kinderkamers.
Je kan zoveel afbeeldingen ‘pinnen' als jij wil en ook minstens net zoveel ‘borden' aanmaken. Als je een interessant account tegenkomt, dan volg je die. Vind je alleen het ‘bord' over vegetarische recepten leuk? Dan is het ook mogelijk juist dat exemplaar in de gaten te houden.
Het verschil tussen Pinterest en Instagram
Voor mij is Pinterest 1 bron aan inspiratie. Ik zie de lekkerste dingen voorbij komen en alles wat ik een keer wil maken, waar ik interesse in heb of waar ik gemotiveerd door raak, sla ik op. Je voelt je niet geïntimideerd door de afbeeldingen, wat veel meiden op Instagram wel hebben.
Daarnaast draait Instagram tegenwoordig om aantallen en reclame. Door het algoritme worden posts die je plaatst allang niet meer op chronologische volgorde getoond. Accounts van foto's die je liket verschijnen opeens 5 of 6 keer achter elkaar in je overzicht en accounts die je al jaren volgt, zijn amper meer zichtbaar.
Slechts 3% van jouw volgers ziet je foto's nog maar, voor de rest ben je amper te zien. Tenzij je zichtbaarheid koopt en gesponsorde content maakt. Jouw foto's worden aan meer mensen getoond en Instagram (eigenlijk Facebook – de eigenaar) lacht zijn ballen uit zijn broek omdat het op deze manier bakken met geld verdient.
Omdat Pinterest dus als een soort zoekmachine werkt, kies jij daar zelf welke foto's je ziet. Je zoekt de categorie namelijk op en daarna vergaap je je dat het een lieve lust is. Mocht je van alles en nog wat willen zien, dan kijk je gewoon op de startpagina. Hier laat Pinterest een overzicht zien van categorieën die vaak door jou gepind worden. Zo val je dus altijd met je neus in de door jou leuk gevonden boter!
Zakelijk
Op zakelijk gebied loopt Pinterest nog wel een stuk achter op Instagram. Pinterest trekt dagelijks veel minder bezoekers en kent ook minder gebruikers dan Instagram. Er is echter wel een flinke groei zichtbaar. In 2019 steeg het aantal gebruikers namelijk met 18% ten opzichte van 2018. Wanneer je een eigen onderneming hebt, is het dus een goede move om ook een Pinterest account aan te maken.
Ik blijf Instagram nog wel gebruiken, omdat ik het zelf ontzettend leuk vind om foto's te maken en contact te hebben met alle inspirerende vrouwen die ik door dit socialmediakanaal heb leren kennen. Maar Pinterest is wel echt mijn nieuwe crash!
Heb jij ook een Pinterest account? Laat het me weten en ik snuffel meteen tussen jouw borden.
Geef een reactie